TOYOTA MATERIAL HANDLING NEDERLAND IN EDE
Architect: Rempt van der Donk Architecten BNA BV│ Opdrachtgever: Bruil Bouw │ Foto's: Menno Emmink en anderen| Gerealiseerd in: 2013 en 2020
Product: MD Strekmetaal / Corten
Type: MD Fils21 met aangepast patroon
Materiaal: Staal
Oppervlaktebehandeling: Thermisch verzinkt en voorzien van poedercoating 60µm in standaard RAL-kleur
Weervaste Gevel voor Toyota
Het is een veel gezien fenomeen langs de Nederlandse snelwegen: panden op bedrijfsgebieden die een combinatie tussen kantoor en bedrijfshal zijn. Dit beeld heeft de architect bij de nieuwbouw van het kantoor met bedrijfshal voor Toyota Material Handling Nederland in Ede bewust willen vermijden. Hij streefde juist naar een samenhangend geheel. Het pand aan de A12 (bij knooppunt Maanderbroek) is door Metadecor bekleed met een gevel die als een huid rond het gebouw is getrokken. Het onderscheid tussen kantoor en bedrijfshal aan de zijde van de A12 is hiermee verhuld achter een voile van MD Strekmetaal in Corten staal.
Een robuuste gevel van cortenstaal
Het bedrijfspand is ontworpen door Rempt van der Donk Architecten. Metadecor is gevraagd om de gevel te realiseren. De gevel is gemaakt van cortenstaal (ook wel weervast staal genoemd), een duurzaam materiaal met een warme, roestkleurige patina die beschermt tegen verdere corrosie. In de gevel is een groot venster geplaatst. Dit venster geeft vanaf de snelweg een blik in de gehuisveste organisatie, en wordt benadrukt door een negge van vijf meter.
De voile van strekmetaal werkt als een zonnescherm tegen directe zoninstraling en opwarming van het gebouw. Ook beschermt het de achterliggende gevel en ramen voor overmatige bevuiling. Het strekmetaal hindert het zicht vanuit het gebouw op het buitengebied niet.
Slimme constructie
In totaal is er 2.700 m² MD Strekmetaal gebruikt van het type MD Fils21 met aangepast patroon (zoals MD Fils5). De constructie van de voile staat op een zelfstandige fundering op een afstand van 60 centimeter van een eenvoudige bouwkundige gevel. Ook heeft Metadecor de hulpconstructie en looproosters bij de gevel gerealiseerd.
Aan de constructie van het buitenspouwblad hangt een UNP-profiel waaraan T-liggers zijn bevestigd. Deze liggers zijn weer verbonden met de stalen staande kokerprofielen die op een eigen poerfundering steunen. De gevelplaten zijn via een boutverbinding in een slobgat van de stalen staanders bevestigd. Dankzij het slobgat zijn er stelmogelijkheden.
De roodbruine verkleuring van de cortenstaal gevelbekleding past mooi in het beeldkwaliteitsplan van de gemeente voor het bedrijventerrein.
Uitbreiding pand in 2020
Een aantal jaren na realisatie van de gevel heeft Toyota het pand uitgebreid. Hiervoor is opnieuw architect Rempt van der Donk ingeschakeld voor het ontwerp. Metadecor heeft ook dit deel van de gevelbekleding vervaardigd. Bijzonder is dat we niet alleen een deel hebben toegevoegd, ook hebben we de aanwezige zijgevel gedemonteerd en tegelijk met de uitbreiding opnieuw gemonteerd. Een mooi praktisch voorbeeld van een circulaire gevel. De nieuwbouw is gelijk aan de bestaande gevel opgebouwd met ons STR116 bevestigingssysteem. De combinatie van het MD Strekmetaal met cortenstaal en de strakke systematische opbouw sluiten goed aan bij de robuuste uitstraling van het gebouw.
Oneindig doorgaan
De uitbreiding past goed in de vertaling van de architect dat de gevel oneindig door kan gaan. De gevel met haar ronde hoeken en de herhalende mazen van het MD Strekmetaal kennen geen beëindiging. De nieuwbouw is dan ook geen beëindiging maar een voortzetting. Dit blijkt ook in de praktijk, doordat onze gevel gebruikt blijft worden en de toevoeging naadloos aansluit in het verlengde van het aanwezige.
In 2014 heeft dit project de Nationale Staalprijs gewonnen. Daarnaast besteedde Bouwwereld in een artikel aandacht aan dit gebouw.
MD Strekmetaal
MD Strekmetaal wordt gemaakt door het gedeeltelijk insnijden en vervormen van een metalen plaat. Hierdoor ontstaan ruitvormige openingen die een gevel een transparante uitstraling geven. Het wordt ook wel strekstaal of gerekt metaal genoemd. Doordat er bij de vervaardiging, veelal in aluminium of staal, geen materiaal verloren gaat, is strekmetaal een economisch aantrekkelijk product als gevelbekleding of afsluiting.